تبلیغات
گروههای آموزشی ناحیه یک قم - زبان انگلیسی
راهنمایی تحصیلی
آموزش زبان خارجی به كمك رایانه در مدارس

اغلب معلمان در بیش‌تر كشورهای دنیا، در امر آموزش هنوز متكی به گچ و تخته سیاه هستند. 
از تجربه‌های خود به عنوان یك معلم آموخته‌ام كه معلمان، در هر نقطه از این كره خاكی كه باشند، دغدغه‌ها، امیدها و مسائل و مشكلات مشابهی دارند. معلمان ما شدیداً مشتاق دست‌یابی به «بهترین» و «جدیدترین» شیوه‌های تدریس و رسانه‌های كمك‌آموزشی مدرن هستند. 
معلمان در محیط‌های آموزش زبان انگلیسی به عنوان یك زبان خارجی می‌توانند با بهره‌گیری از رایانه به عنوان رسانه‌ای كمك‌آموزشی،‌ انتظارات دانش‌آموزان خود را برآورده سازند. 
سه الگو برای كاربرد رایانه در یادگیری زبان وجود دارد : 
1- به عنوان معلم زبان؛ 
2- به عنوان مشوقی برای مكالمه؛ 
3- به عنوان یك ابزار كمكی در رشد شناختی. 
مزیت‌های آموزش زبان خارجی به كمك رایانه 
دانش‌آموزان هنگام آموزش با این برنامه‌ها احساس راحتی می‌كنند و دغدغه مورد قضاوت قرار گرفتن از سوی معلم را ندارند
. محیط یادگیری كاملاً فردی است و هیچ بیگانه‌ای اجازه ورود به آن را ندارد. رایانه «روز تعطیلی» ندارد. رایانه صبور است و به طور خستگی‌ناپذیر نكات ضروری را به دستور دانش‌آموزان بارها و بارها تكرار می‌كند. 
رایانه می‌تواند اطلاعات درخواستی را در زمانی بسیار كوتاه در اختیار ما قرار دهد. 
خطاهای جزئی دانش‌آموزان نادیده گرفته می‌شود. شخصیت فردی دانش‌آموزان محترم شمرده می‌شود. محدودیت‌های آموزش زبان خارجی به كمك رایانه كار كردن با رایانه معمولاً یك كار فردی است. بدون شك كار انفرادی در رشد مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان كه هدف اساسی در هر درس زبان است، نقشی ندارد. 
در برنامه‌های یادگیری زبان، و نیز‌ آموزش به كمك رایانه، اغلب مهارت‌های خواندن و نوشتن آموزش داده می‌شود. 
تولید برنامه‌های آموزشی رایانه‌ای مستلزم زمان و صرف انرژی قابل ملاحظه‌ای است. 
رایانه نمی‌تواند از عهده موارد غیرمنتظره برآید. علاوه بر این خواندن از صفحه نمایش رایانه خسته‌كننده‌تر از خواندن از متن كتاب است.معلمانی كه شخصاً مطالب درسی را تهیه می‌كنند لازم است زمان بسیار زیادی را صرف برنامه‌ریزی و تایپ مواد درسی كنند. 
مواد كاربرد رایانه در آموزش زبان خارجی 
مناسب‌ترین تمرینات برای آموزش با استفاده از رایانه «پرسش‌های پاسخ كوتاه» است كه در آن‌ها حتی پیش‌بینی موارد اشتباه دانش‌آموزان نیز به آسانی امكان‌پذیر است. در مراحل اولیه آموزش به كمك رایانه،‌ به ویژه در آموزش كودكان، وجود معلم به مثابه حائلی میان دانش‌آموزان و دستگاه از نظر روان‌شناختی ارزشمند است. 
برخی از بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند در تقویت مهارت خواندن در كلاس‌ زبان انگلیسی سودمند باشند. از دیگر مزایای بازی‌های رایانه‌ای«كاربرپسند» بودن آنهاست. برای انجام این بازی‌ها، داشتن اطلاعات بسیار زیاد در مورد رایانه ضروری نیست. 
آن‌چه از نظر آموزشی اهمیت دارد این واقعیت است كه دانش‌آموزان به طور طبیعی و به روش جالب متون انگلیسی را می‌خوانند. 
بهترین روش برای كمك به دانش‌آموزان در بازیابی سریع اطلاعات ضروری استفاده از «فایل‌های كمكی»، علاوه بر ارائه سریع راه‌حل مسائل با سبك‌های مختلف یادگیری سازگاری دارند. نتیجه‌گیری و فرجام سخن دامنه موضوعاتی كه در آن‌ها از رایانه می‌توان كمك گرفت، بسیار وسیع است؛ ارزش‌یابی روش‌های تدریس و مطالب درسی از طریق سنجش، واقعی بودن انتظارات معلمان یا اعتبار ارزش‌یابی‌های فردی و آزمون‌های لازم در مورد سطح‌بندی، توالی‌سازی، تداخل و غیره، از جمله این موضوعات است. این واقعیت كه پژوهش‌های مبتنی بر رایانه با چه سرعتی رشد خواهد یافت، موضوعی است كه به تفكر نیاز دارد، اما به هر حال، رایانه به نوعی اوضاع كلاس‌های ما را دستخوش تغییر خواهد ساخت. با وجود كاربردها و مزایای فراوان، برنامه‌های یادگیری زبان و نیز، آموزش به كمك رایانه هنوز جایگاه واقعی خود را در یادگیری و آموزش زبان پیدا نكرده است. هرگز نباید از خود بپرسیم كه چگونه می‌توان درس‌ها را با رایانه آموزش داد، بلكه باید سعی كنیم،‌ در پرتو قابلیت‌های آموزشی عظیم رایانه به ارزش‌یابی مجدد روش‌های آموزشی خود اقدام كنیم. معلمان ما باید به ندای رایانه، در عرصه آموزش به گرمی پاسخ دهند و از دانش نظری و تجربه‌های عملی خود به طور مؤثر در آموزش‌ زبان خارجی، به كمك این رسانه جدید بهره گیرند. عرصه فعالیت بر همه معلمان زبان انگلیسی فعال و دانش‌دوست باز است .

 سال اول

الف

املاء Spelling

بارم

1

تکمیل کلمات ناقص با جایگزین کردن حروف جا افتاده با توجه به تصویر

1

2

تکمیل کلمات ناقص در یک متن با جایگزین کردن حروف جا افتاده آنها

2

جمع

 

3

ب

واژگان Vocabulary

بارم

1

کامل کردن جملات ناقص با استفاده از کلمات داده شده

2

2

کامل کردن کلمات ناقص در یک جمله با استفاده از اوّلین حرف داده شده در کلمه

5/1

3

جایگزین کردن کلمات در جملات ناقص با استفاده از تصویر

1

4

تشخیص واژه غیر مرتبط از نظر معنایی از میان واژگان دیگر

5/0

5

پرسشهای چند گزینه ای یا جور کردن کلمات مرتبط در دو ستون با همMatching

1

جمع

 

6

ج

دستور Structure

بارم

1

کامل کردن جملات ناقص با استفاده از دانش گرامری دانش آموز

5/1

2

کامل کردن کلمات ناقص با استفاده از کلمات دستوری مناسب داده شده ( کلمات پرسشی و فعل و غیره ) یا سوالات چند گزینه ای

2

3

مرتب کردن جملات به هم ریخته

1

4

پاسخ به سوالات با توجه به تصویر

5/1

جمع

 

6

د

درک مطلب Reading  Comprehension

بارم

1

تشخیص جمله مناسب از میان جملات داده شده برای هر یک از تصاویر

2

2

جور کردن جمله های کوتاه Matching

5/1

3

مرتب کردن مکالمه به هم ریخته

5/1

جمع

 

5

جمع کل

 

20



سال دوم

الف

املاء Spelling

بارم

1

تکمیل کلمات ناقص با جایگزین کردن حروف جا افتاده بااستفاده از تصویر

2

2

تکمیل کلمات ناقص در یک متن با جایگزین کردن حروف جا افتاده آنها

4

جمع

 

6

ب

واژگان Vocabulary

بارم

1

کامل کردن جملات ناقص با استفاده از کلمات داده شده

2

2

کامل کردن جملات ناقص با استفاده از دانش واژگانی دانش آموزان

2

3

کامل کردن کلمات در یک متن با استفاده از اولین حرف داده شده در کلمات یا جایگزین کردن کلمات در جملات ناقص با استفاده از تصویر

2

4

تشخیص واژه غیر مرتبط از نظر معنایی از میان واژگان دیگر

2

5

پرسشهای چند گزینه ای یا جور کردن کلمات مرتبط در دو ستون با همMatching

2

جمع

 

10

ج

دستور Structure

بارم

1

کامل کردن جملات ناقص با استفاده از دانش گرامری دانش آموز

2

2

کامل کردن کلمات ناقص با استفاده از کلمات دستوری مناسب داده شده ( فعل، ضمیر،

 کلمه پرسشی و غیره) یا سوالات چهار گزینه ای

4

3

مرتب کردن جملات به هم ریخته

2

4

پاسخ به سوالات با توجه به تصویر

2

جمع

 

10

د

درک مطلب Reading  Comprehension

بارم

1

تشخیص جمله مناسب از میان جملات داده شده برای هر یک از تصاویر

3

2

خواندن و درک متن و پاسخ به سوالات مربوط به آن ( انواع سوالات ) :

(Yes, No Questions ,True/False & Multiple choice Questions)

با تشخیص بخش پایانی جملات از ستون بعدی از طریق ایجاد معنایی بین آنهاMatching

6

جمع

 

9

ه

مکالمه ( مربوط به بخش Language Functions  )

بارم

1

مرتب کردن مکالمه به هم ریخته یا جور کردن مکالمات کوتاه

2

2

نوشتن سوال یا پاسخ مورد نیاز به منظور تکمیل مکالمات ناقص

2

جمع

 

4

و

تلفظ ( مربوط به بخش Read Aloud  )

بارم

1

قرار دادن کلمات داده شده در ستون های مربوط با توجه به تلفظ آنها یا تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر تلفظ از بین گزینه های داده شده

1

جمع

 

1

 

جمع کل

40




سال سوم


الف

املاء Spelling

بارم

1

تکمیل کلمات ناقص با جایگزین کردن حروف جا افتاده بااستفاده از تصویر

2

2

تکمیل کلمات ناقص در یک متن با جایگزین کردن حروف جا افتاده آنها

4

جمع

 

6

ب

واژگان Vocabulary

بارم

1

جایگزین کردن لغالت در جملات

2

2

یافتن واژه های مناسب به منظور تکمیل جملات ناقص با استفاده از دانش واژگانی دانش آموزان

1

3

کامل کردن کلمات در یک متن با استفاده از اولین حرف داده شده در کلمات یا جایگزین کردن کلمات در جملات ناقص با استفاده از تصویر

2

4

تشخیص واژه غیر مرتبط از نظر معنایی از میان واژگان دیگر

1

5

پرسشهای چند گزینه ای یا جور کردن کلمات مرتبط در دو ستون با همMatching

4

جمع

 

10

ج

دستور Structure

بارم

1

کامل کردن جملات ناقص با استفاده از دانش گرامری دانش آموز

2

2

کامل کردن کلمات ناقص با استفاده از کلمات دستوری مناسب داده شده ( فعل، ضمیر،

 کلمه پرسشی و غیره) یا سوالات چهار گزینه ای

4

3

مرتب کردن جملات به هم ریخته

2

4

پاسخ به سوالات با توجه به تصویر

2

جمع

 

10

د

درک مطلب Reading  Comprehension

بارم

1

تشخیص جمله مناسب از میان جملات داده شده برای هر یک از تصاویر

3

2

خواندن و درک متن و پاسخ به سوالات مربوط به آن ( انواع سوالات ) :

(Yes, No Questions ,True/False & Multiple choice Questions)

با تشخیص بخش پایانی جملات از ستون بعدی از طریق ایجاد معنایی بین آنها Matching

6

جمع

 

9

ه

مکالمه ( مربوط به بخش Language Functions  )

بارم

1

مرتب کردن مکالمه به هم ریخته یا جور کردن مکالمات کوتاه

2

2

نوشتن سوال یا پاسخ مورد نیاز به منظور تکمیل مکالمات ناقص

2

جمع

 

4

و

تلفظ ( مربوط به بخش Read Aloud  )

بارم

1

قرار دادن کلمات داده شده در ستون های مربوط با توجه به تلفظ آنها یا تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر تلفظ از بین گزینه های داده شده

1

جمع

 

1

 

جمع کل

40