تبلیغات
گروههای آموزشی ناحیه یک قم - پرورش خلاقیت دانش آموزان
راهنمایی تحصیلی

پرورش خلاقیت دانش آموزان

تاریخ:دوشنبه 17 بهمن 1390-10:27 ق.ظ

پرورش خلاقیت در دانش آموزان
امروزه ثابت شده است که خلاقیت یک ویژگی صرفاًذاتی نیست بلکه همه انسان ها از این توانایی بر خوردار هستند وهمه درجات گوناگونی از این استعداد را دارند. علاوه بر این عواملی همچون مهارت یابی آموزش پذیری،انعطاف پذیری،سطح دانش وآگاهی ،خطر پذیری،نترسیدن از اشتباه وشکست نیز در میزان خلاقیت ونوآوری دانش آموزان تاًثیر فراوان دارد.
تعریف خلاقیت
خلاقیت،نمایش بالاترین درجه سلامت عاطفی است (وجود افراد سالم در جریان خود بهسازی )خلاقیت ،دوباره نگاه کردن است
خلاقیت،عبارت از عمیق تر دیدن یک مسئله است.
خلاقیت ،فرایند مقابله ای واقع بینانه با یک مسئله ودر گیری و جذب شدید آگاهی با هوشیاری ومرتبط ساختن مطالب با یکدیگر به نحوی تکامل یافته است.

برای خلاق ساختن دانش آموزان می توان اقدامات زیر را به کار برد.
1-مشارک فعال دانش آموزان در تدریس و انجام کار گروهی یکی از راهکارهایی که معلمان ما می توانند در تقویت خلاقیت دانش آموزان از آن بهره ببرند. همچنین با ایجاد وفرصت اظهار نظر توسط دانش آموزان در کلاس می توان به پرورش وتقویت خلاقیت در فراگیران کمک مؤثری کرد.
2-شیوه ارزشیابی و امتحانات نیز باید در راستای تقویت خلاقیت در دانش آموزان باشد می توان در کنار سؤالات تستی وکوتاه پاسخ یا سؤالاتی که دانش آموزان را به تفکر و ارائه عقیده ونظر وامی دارد استفاده نمود.به همین منظور می توان به پرسش های مستمر و فعالیت های خارج از کللاس ومرتبط با درس بها داده و زمینه رشد خلاقیت و شکل گیری آن را تقویت نمود.
3-علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه نیز یکی از راههای تقویت و پرورش خلاقیت .تصور کنید دانش آموزی که از ابتدای کودکی با کتاب آشنا می شود و بانویسنده های گوناگون ،داستان های مختلف و سرزمین ها و فرهنگ های متفاوت ،علوم وهنر های جدید یا حوادث مهم تاریخی آشنا شود ،به طور حتم متفکر بار خواهد آمد،در نتیجه ارتباط با شخصیت های گوناگونی که در داستان ها مطاله نموده ،مقدمه تفکر وخلاقیت را در او ایجاد می کند.وبا بهره گیری از تخیل که ضرورت اساسی خلاقیت است . دنیا یی بزرگ و پهناور مقابل جهان او گشوده می شود و میتواند آزادانه خیال پردازی کند.
4- استفاده از ساعات درسی انشا وهنر نیز سهم مهمی در پرورش خلاقیت دانش آموزان دارد .نوشتن خلاصه یا ارائه نتیجه از مطالب خوانده شده و بیان آن برای سایر دوستان در درس انشا علاوه برافزایش عمیق یادگیری ،مهارت در نوشتن و خلاقیت را در دانش آموز تقویت می کند. همچنین با استفاده از هنر های سنتی مانند خط، نقاشی ، گلسازی ،سفالگری ،طراحی روی سفال ،ساخت پازل یا تابلو های چوبی و......توسط دانش آموزان وبه نمایش گذاردن آثار وهنر های آنان برای سایر دانش آموزان واولیای آنان می توانیم در پرورش ابتکار دانش آموزان گام مؤثری برداریم.
نتیجه:
1با1-هدایت معلمان به استفاده از شیوه های نوین تادریس
2-مشارکت دانش آموزان در حین تدریس
3-استفاده از قدرت تخیل و تصویر سازی در فراگیران4-ایجاد امنیت عاطفی،اجتماعی وفرهنگی برای دانش آموزان برای اظهار نظر می توان شاهد شکوفایی استعدادهای فرزندان ما در عرصه های علمی کشور مان باشیم.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر